KAOS!

Kaos är vad det är på jobbet. Jag har aldrig gjort så mycket men ändå inte gjort klart saker. Har ingen koll på om jag gör allt jag ska. Alla springer för fullt och rast finns överhuvudtaget  inte. Men ändå så kan jag inte låta bli att längta dit för jag tycker det är så roligt! Herregud. Men jag är helt frisk i huvudet...(för jag fick svaret nyss från MRT).

Jag är irriterad på att man kan få kalla sig undersköterska hur lätt som helst.  Läser man på läkarlinjen så kan man tydligen kalla sig undersköterska efter en termin. Det är väldigt konstigt, då läkarlinjens första terminer främst inriktar sig på teoretiska studier.
Vi har otroligt bra undersköterskor på jobbet som kan väldigt mycket och har deligation på många saker och jag tycker det är ett hån mot dem att det kommer läkarstudenter som faktist inte kan så mycket om undersköterskans arbete men ändå får ha den titeln.  Sjuksköterskestudenter får kalla sig undersköterskor efter fyra terminer. Det tycker jag är helt riktigt. På sjuksköterskeprogrammet får man lära sig många praktiska moment som krävs av en undersköterska.
Att läkarstudenterna har kunskap som en undersköterska inte besitter förstår jag men även tvärt om.
Men man måste väl ändå ha den kompetensen till det arbete man ska utföra?
Varför jag är irriterad är för att vi har många läkarstudenter från T1 som kommer in och jobbar som undersköterskor hos oss och får jobbet pga av att de läser till läkare och inte för att de har arbetat inom vården tidigare osv.
Det finns självklart läkarstudenter i T1 som är jätte duktiga och har arbetat inom vården tidigare men tyvärr har vi inte fått dem på vår avdelning.
En läkarstudent i min korridor sa ödmjukt  "Alla kan väl arbeta som undersköterska, det är ju inte svårt, bädda sängar och torka bajs" Vad trevligt det måste vara för de undersköterskor som ska arbeta med denne man i framtiden.
Varför är synen på undersköterskejobbet så lågt? Det är tydligen fan så mycket coolare att vara en konststuderande som läser några A-kurser, går på socialbidrag, lyssnar på alternativmusik och hatar världen. Varför?

Kommentarer
Postat av: Fröken Korridorare

Kan inte annat än att hålla med!! Baby, glöm aldrig att det du gör är viktigare för den sjuke än ngt annat! Blir jag sjuk ska jag checka in hos dig! Basta!! Kommer sakna dig hjärtat... Men bara ett samtal iväg!! Keep me updated!!! PUSS så d stänker om d!!

2007-06-28 @ 22:50:08
Postat av: Lovisa

Jag håller med dig och känner din frustration... Själv hoppas jag på att bli en T1 som faktiskt är duktig på omvårdnad! Skönt att du fått MRT-svaret och ännu skönare att det var negativt = positivt!!! Puss, fina flickan, hoppas att du kan sova gott idag!

2007-06-29 @ 10:20:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0